ستاره ی بهشتی
نويسندگان
طراح قالب
ثامن تـــم
امکانات وب

پخش زنده حرم
دعای فرج آیه قرآن حدیث موضوعی مهدویت امام زمان (عج)

          برای سلامتی صاحب الزمان صلوات          

تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او عجل اللَّه فرجه بر این مطلب دلالت میکند - اضافه بر اینکه این امر از لوازم ایمان و نشانههای یقین است - آنچه روایت شده در فضیلت نیّت خیر و تصمیم داشتن بر انجام کار نیک ، و اینکه برای هر کسی همان است که نیّت کرده و روایات دیگری که بر محبّ رهرو پوشیده نیست . و نیز بر آن دلالت دارد فرمایش مولای متَّقیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام که در نهج البلاغه روایت آمده که : « در جای خود قرار گیرید ، و بر بلا و سختی صبر کنید ، و دستها و شمشیرهای خود را در پی هوسهایی که بر زبان میرانید به حرکت نیاورید ، و در آنچه خداوند آن را زود برایتان نیاورده شتابزدگی مکنید ، که هر یک از شما هرگاه حق پروردگار و حق رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و خاندان او را شناخته باشد چنانچه بر رختخواب خود بمیرد ، شهید مرده است ، و پاداش او با خدا است ، و شایستگی ثواب عمل صالحی را که در نیتش بوده خواهد یافت ، و این نیت به جای شمشیر کشیدن او خواهد بود ، و به درستی که هر چیزی را مدت و زمان معیّنی هست  . و بر این مطلب دلالت دارد آنچه ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی در روضه کافی به سند خود از عبدالحمید واسطی آورده که گفت : به حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام عرضه داشتم : أصلحک اللَّه؛ به درستی که ما در انتظار این امر بازارهایمان را ترک گفتیم تا جایی که بیم آن میرود که بعضی از ما به گدایی افتند! حضرت علیه السلام فرمود : ای عبدالحمید آیا میپنداری هر کس خودش را در راه خداوند وقف کرد ، خداوند برایش راه درآمدی قرار نخواهد داد ؟ چرا به خدای سوگند که خداوند برای او گشایشی پیش خواهد آورد ، خداوند رحمت آرد بر بندهای که أمر ما را إحیا نماید . عرض کردم : اصلحک اللَّه ، این مُرجئَه میگویند : بر ما باکی نیست که بر آنچه [از معتقدات] هستیم باشیم ، تا هرگاه که آنچه شما میگویید فرا رسد پس ما و شما یکسان میشویم ، فرمود : ای عبدالحمید آنها راست گفتهاند ، هر کس توبه کند خداوند توبهاش را میپذیرد و هر کس از روی نفاق و دورویی عمل کند خداوند بینیاش را به خاک بمالد ، و هر کس أمر ما را إفشا سازد خداوند خونش را هدر میدهد ، [و چنین افرادی را] خداوند بر اسلام ذبح خواهد کرد ، همچنان که قصّاب گوسفندش را سر میبُرَد . راوی گوید : عرضه داشتم : پس در آن روز ما و مردم در آن مساوی هستیم ؟ فرمود : خیر ، شما أرکان زمین و فرمانروایان آن خواهید بود ، در دین ما جز این نیست . عرض کردم : اگر پیش از آنکه قائم علیه السلام را درک کنم بمیرم چه ؟ فرمود : به درستی که هر کس از شما نظرش این باشد که : هرگاه قائم آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم را دریابد او را یاری خواهد کرد ، مانند کسی است که در حضور او با شمشیر خود جهاد کرده باشد ( 407 ) ، و شهادت در رکاب آن حضرت دو شهادت است  . نیز بر این مقصود دلالت میکند آنچه سید نعمت اللَّه جزائری رحمه الله در کتاب شرح صحیفه سجادیه به طور مرسل روایت آورده ، عبارت سید جزائری این است : امام صادق علیه السلام فرمود : « من خودم را از شهدای کربلا بیرون نمیدانم ، و ثوابم را کمتر از آنان نمیشمارم ، زیرا که در نیّت من یاری [دین و کمک به جدم حسین علیه السلام] هست اگر آن روز را درک میکردم ، و همچنین شیعیان ما شهیدانند هر چند که در رختخوابهایشان بمیرند . و آن حضرت علیه السلام شیعیان را از الحاح کردن بر  ظهور صاحب الزمان و کشف احوال او نهی مینمود ، و میفرمود : به خاطر نیّتهایتان ثواب کسی را دارید که در خدمت آن حضرت شهید شود هر چند که بر خوابگاههایتان بمیرید » . و از شواهد این معنی و تأکید آن است روایتی که ثقة الاسلام کلینی در کتاب اصول کافی به سند صحیحی از امام صادق علیه السلام آورده که فرمود : « همانا بنده مؤمن فقیر میگوید : پروردگارا به من روزی ده تا از کارهای نیک و گونههای خیر چنین و چنان کنم ، پس اگر خدای عز و جل این را از روی نیّت درست از او بداند ، برای او پاداشی مینویسد چنانکه اگر آن کارها را انجام میداد ، خداوند کریم و رحمتش نامتناهی است . مصنّف این کتاب محمد تقی موسوی اصفهانی - که خداوند تعالی شأنه به فضل و منّتش او را از یاران صاحب الزمان عجل اللَّه تعالی فرجه قرار دهد - میگوید : بدون تردید مؤمن مخلص اگر از خدای تعالی درخواست کند که فَرَج مولایش را نزدیک فرماید تا این بنده در رکاب آن جناب با کفّار جهاد نماید ، و با نیّت خالص و راستینی تصمیم این کار را داشته باشد خدای تعالی ثواب جهاد در رکاب آن حضرت را به او میدهد ، و او را مشمول عنایات خود مینماید ، و این نزد اهل بینش روشن است به مدلول روایاتی که یاد آوردیم . و امّا فضیلت جهاد در رکاب آن حضرت : در اصول کافی از حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام روایت آمده که فرمود : « هر کس قائم ما را درک کند و با آن حضرت خروج نماید و دشمن ما را بکشد پاداشی همچون پاداش بیست شهید برای او خواهد بود ، و هر کس در رکاب قائم ما کشته شود همانند پاداش بیست و پنج شهید برای او خواهد بود » . میگویم : اگر تصمیم و نیّت مؤمن چنین باشد در زمان غیبت امامش - صلوات اللَّه علیه - به این ثواب بزرگ نایل میگردد ، بر حسب روایاتی که از ائمه اطهار علیهم السلام پیشتر گذشت .



برچسب‌ها: متفرقه
۱۳٩۳/٥/۱٤ .::. ۱٠:٠٦ ‎ب.ظ .::. ایمان کوسه لر .::. نظرات ()
درباره ما

آرشيو مطالب