ستاره ی بهشتی
نويسندگان
طراح قالب
ثامن تـــم
امکانات وب

پخش زنده حرم
دعای فرج آیه قرآن حدیث موضوعی مهدویت امام زمان (عج)

ای آشنای غربت جمعه ظهور کن
                                                              یک مرتبه زکوچه ما هم عبور کن
حک شد به روی بال قنوت نمازمان
                                                              این خواهش قدیمی آقا ظهور کن


برچسب‌ها: متفرقه
۱۳٩۳/٥/٢٠ .::. ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ .::. ایمان کوسه لر .::. نظرات ()

          برای سلامتی صاحب الزمان صلوات          

تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او عجل اللَّه فرجه بر این مطلب دلالت میکند - اضافه بر اینکه این امر از لوازم ایمان و نشانههای یقین است - آنچه روایت شده در فضیلت نیّت خیر و تصمیم داشتن بر انجام کار نیک ، و اینکه برای هر کسی همان است که نیّت کرده و روایات دیگری که بر محبّ رهرو پوشیده نیست . و نیز بر آن دلالت دارد فرمایش مولای متَّقیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام که در نهج البلاغه روایت آمده که : « در جای خود قرار گیرید ، و بر بلا و سختی صبر کنید ، و دستها و شمشیرهای خود را در پی هوسهایی که بر زبان میرانید به حرکت نیاورید ، و در آنچه خداوند آن را زود برایتان نیاورده شتابزدگی مکنید ، که هر یک از شما هرگاه حق پروردگار و حق رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و خاندان او را شناخته باشد چنانچه بر رختخواب خود بمیرد ، شهید مرده است ، و پاداش او با خدا است ، و شایستگی ثواب عمل صالحی را که در نیتش بوده خواهد یافت ، و این نیت به جای شمشیر کشیدن او خواهد بود ، و به درستی که هر چیزی را مدت و زمان معیّنی هست  . و بر این مطلب دلالت دارد آنچه ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی در روضه کافی به سند خود از عبدالحمید واسطی آورده که گفت : به حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام عرضه داشتم : أصلحک اللَّه؛ به درستی که ما در انتظار این امر بازارهایمان را ترک گفتیم تا جایی که بیم آن میرود که بعضی از ما به گدایی افتند! حضرت علیه السلام فرمود : ای عبدالحمید آیا میپنداری هر کس خودش را در راه خداوند وقف کرد ، خداوند برایش راه درآمدی قرار نخواهد داد ؟ چرا به خدای سوگند که خداوند برای او گشایشی پیش خواهد آورد ، خداوند رحمت آرد بر بندهای که أمر ما را إحیا نماید . عرض کردم : اصلحک اللَّه ، این مُرجئَه میگویند : بر ما باکی نیست که بر آنچه [از معتقدات] هستیم باشیم ، تا هرگاه که آنچه شما میگویید فرا رسد پس ما و شما یکسان میشویم ، فرمود : ای عبدالحمید آنها راست گفتهاند ، هر کس توبه کند خداوند توبهاش را میپذیرد و هر کس از روی نفاق و دورویی عمل کند خداوند بینیاش را به خاک بمالد ، و هر کس أمر ما را إفشا سازد خداوند خونش را هدر میدهد ، [و چنین افرادی را] خداوند بر اسلام ذبح خواهد کرد ، همچنان که قصّاب گوسفندش را سر میبُرَد . راوی گوید : عرضه داشتم : پس در آن روز ما و مردم در آن مساوی هستیم ؟ فرمود : خیر ، شما أرکان زمین و فرمانروایان آن خواهید بود ، در دین ما جز این نیست . عرض کردم : اگر پیش از آنکه قائم علیه السلام را درک کنم بمیرم چه ؟ فرمود : به درستی که هر کس از شما نظرش این باشد که : هرگاه قائم آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم را دریابد او را یاری خواهد کرد ، مانند کسی است که در حضور او با شمشیر خود جهاد کرده باشد ( 407 ) ، و شهادت در رکاب آن حضرت دو شهادت است  . نیز بر این مقصود دلالت میکند آنچه سید نعمت اللَّه جزائری رحمه الله در کتاب شرح صحیفه سجادیه به طور مرسل روایت آورده ، عبارت سید جزائری این است : امام صادق علیه السلام فرمود : « من خودم را از شهدای کربلا بیرون نمیدانم ، و ثوابم را کمتر از آنان نمیشمارم ، زیرا که در نیّت من یاری [دین و کمک به جدم حسین علیه السلام] هست اگر آن روز را درک میکردم ، و همچنین شیعیان ما شهیدانند هر چند که در رختخوابهایشان بمیرند . و آن حضرت علیه السلام شیعیان را از الحاح کردن بر  ظهور صاحب الزمان و کشف احوال او نهی مینمود ، و میفرمود : به خاطر نیّتهایتان ثواب کسی را دارید که در خدمت آن حضرت شهید شود هر چند که بر خوابگاههایتان بمیرید » . و از شواهد این معنی و تأکید آن است روایتی که ثقة الاسلام کلینی در کتاب اصول کافی به سند صحیحی از امام صادق علیه السلام آورده که فرمود : « همانا بنده مؤمن فقیر میگوید : پروردگارا به من روزی ده تا از کارهای نیک و گونههای خیر چنین و چنان کنم ، پس اگر خدای عز و جل این را از روی نیّت درست از او بداند ، برای او پاداشی مینویسد چنانکه اگر آن کارها را انجام میداد ، خداوند کریم و رحمتش نامتناهی است . مصنّف این کتاب محمد تقی موسوی اصفهانی - که خداوند تعالی شأنه به فضل و منّتش او را از یاران صاحب الزمان عجل اللَّه تعالی فرجه قرار دهد - میگوید : بدون تردید مؤمن مخلص اگر از خدای تعالی درخواست کند که فَرَج مولایش را نزدیک فرماید تا این بنده در رکاب آن جناب با کفّار جهاد نماید ، و با نیّت خالص و راستینی تصمیم این کار را داشته باشد خدای تعالی ثواب جهاد در رکاب آن حضرت را به او میدهد ، و او را مشمول عنایات خود مینماید ، و این نزد اهل بینش روشن است به مدلول روایاتی که یاد آوردیم . و امّا فضیلت جهاد در رکاب آن حضرت : در اصول کافی از حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام روایت آمده که فرمود : « هر کس قائم ما را درک کند و با آن حضرت خروج نماید و دشمن ما را بکشد پاداشی همچون پاداش بیست شهید برای او خواهد بود ، و هر کس در رکاب قائم ما کشته شود همانند پاداش بیست و پنج شهید برای او خواهد بود » . میگویم : اگر تصمیم و نیّت مؤمن چنین باشد در زمان غیبت امامش - صلوات اللَّه علیه - به این ثواب بزرگ نایل میگردد ، بر حسب روایاتی که از ائمه اطهار علیهم السلام پیشتر گذشت .



برچسب‌ها: متفرقه
۱۳٩۳/٥/۱٤ .::. ۱٠:٠٦ ‎ب.ظ .::. ایمان کوسه لر .::. نظرات ()

 

                          

اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت علیه السلام اینکه مؤمن از فراق و دور ماندن از آن حضرت اندوهگین و مهموم باشد ، و این از نشانههای دوستی و اشتیاق به آن حضرت است . و در دیوان منسوب به سرور و سالارمان حضرت امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام در بیان دلایل و نشانههای دوستی راستین چنین آمده : وَ مِنَ الدَّلائلِ اَنْ یُری من شَوقِهِ مِثلَ السَّقیمِ و فی الفُؤادِ غَلائلُ وَ مِنَ الدَّلائلِ اَنْ یُری من اُنْسِهِ مُستوحشاً من کُلّ ما هوَ شَاغِلُ وَ مِنَ الدَّلائلِ ضِحْکُهُ بینَ الوَرَی وَ القَلْبُ مَحْزونٌ کَقَلْبِ الثَّاکِلِ و از نشانهها این است که از شدت شوقش همچون بیماری دیده شود که دلش از شدّت درد میجوشد . و از نشانهها این است که از فرط اُنس گرفتن با محبوب دیده شود که از هر چه او را از وی مشغول میدارد وحشت کند [و گریزان باشد] . و از نشانهها : خندیدنش در میان مردم است ، در حالی که دلش مالامال از اندوه است همچون زن جوان از دست داده . و دلیل بر اینکه این امر از نشانههای اهل ایمان است ، و در اوج حُسن و برتری میباشد اخبار بسیاری است که از امامان معصوم علیهم السلام روایت گردیده ، از جمله : 1 - روایاتی که حاکی است : از جمله نشانههای یک فرد شیعه آن است که در اندوه و حزن امامان علیهم السلام محزون و اندوهگین باشد ، و تردیدی در این نیست که غیبت مولایمان حضرت حجّت علیه السلام و آنچه از حزنها و محنتها بر آن حضرت و بر شیعیانش وارد میگردد از بزرگترین و مهمترین علل حزن و اندوه امامان علیهم السلام است ، چنانکه از حدیث آینده در فضیلت گریستن بر فراق آن جناب برایتان معلوم خواهد شد ان شاء اللَّه تعالی . 2 - در کتاب کمال الدین به سند خود از مولایمان حضرت ابوالحسن الرضا علیه السلام آورده که فرمود : « چه بسیار زنان جگر سوخته مؤمنه ، و چه بسیار مردان مؤمن اسفناک جگر سوخته خواهد بود آنگاه که ماءِ معین ( = آب گوارا ) مفقود و غایب گردد . . . » ( 257 ) . 3 - در کافی از حضرت ابوعبداللَّه امام صادق علیه السلام روایت آمده که فرمود : « شخصِ مهموم به خاطر ما که غم و اندوهش از جهت ظلمی است که بر ما رفته نَفَس کشیدنش تسبیح گویی است ، و هَمّ او به خاطر أمر ما عبادت است ، و پنهان داشتنش سِرِّ ما را جهاد در راه خداوند است »  . کلینی فرموده : محمد بن سعید یکی از راویان این حدیث به من گفت : این را با آب طلا بنویس که چیزی بهتر از این ننوشتهام . 4 - آنچه در آغاز بخش چهارم کتاب گذشت ، در حدیث ابن ابییعفور که از آن برمیآید : یکی از حقوق شخص مؤمن بر مؤمن دیگر آن است که به خاطر اندوه او اندوهگین گردد ، که بدون تردید این حق برای مولایمان حضرت صاحب الزمان علیه السلام بر تمامی افراد با ایمان ثابت است ، به طریق اولویّت قطعی [یعنی هرگاه افراد عادی از مؤمنین چنین حقی را دارا باشند ، امام و مولایمان حضرت حجّت علیه السلام که پیشوای آنان و رکن ایمان است به طور قطع ، سِزاواری بیشتری در این حق برایش ثابت میباشد  . 5 - در مجلّد سوم بحار از مسمع کردین از امام ابوعبداللَّه صادق علیه السلام روایت آمده که فرمود : « همانا آنکه دلش به خاطر ما به درد آید البته روزی که ما را هنگام مرگش دیدار کند خوشحال خواهد شد ، به طوری که آن خوشحالی و سرور پیوسته در دلش باقی خواهد ماند تا اینکه در کنار حوض کوثر بر ما وارد گردد ، و به درستی که کوثر از دیدن دوستدار ما خرسند میشود تا آنکه از انواع غذاها به او میچشاند که مایل نشود از کنار آن دور گردد . ای مسمع ، هر آن کس از آن جُرعهای بنوشد دیگر هیچ گاه تشنه نخواهد شد ، و به مشقّت و رنج نخواهد افتاد [یا هیچ وقت آبی نخواهد خواست] ، و آن به خنکی کافور است و بوی مشک و مزه زنجبیل ، از عسل شیرینتر و از کره لطیفتر و از اشک زُلالتر و از عنبر خوشبوتر است ، از تسنیم ( چشمه بلند و بالای بهشت ) بیرون میآید و بر نهرهای بهشت میگذرد ، بر روی زمینهای از دُرّ و یاقوت روان است ، در آن جامهایی هست بیش از شمار ستارگان آسمان ، بوی آن از مسافت هزار سال به مشام میرسد ، جامهای آن از طلا و نقره و گوهرهای مختلف میباشد ، بوی خوشِ آن ، بر صورت نوش کنندهاش میوزد تا آنکه شخصی که از آن نوشیده میگوید : ای کاش اینجا واگذاشته میشدم که به جای این هیچ چیز دیگری نخواهم و از آن دور نشوم ، البته تو ای کردین از کسانی هستی که از آن سیراب میگردند . و هیچ چشمی به خاطر ما گریان نشود مگر اینکه به نعمت نگاه کردن به کوثر نایل گردد ، و به دوستان ما ، از آن بنوشانند ، و البته چنین است که هر کس از آن میآشامد لذّت و مزه و اشتهایی خاص برایش حاصل میگردد بیش از شخص دیگری که محبتش نسبت به ما کمتر است...  .

                  برای سلامتی آقا امام زمان صلوات


برچسب‌ها: متفرقه
۱۳٩۳/٥/٩ .::. ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ .::. ایمان کوسه لر .::. نظرات ()

 سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت علیه السلام سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن جناب - که درود و سلام بر او باد - زیرا که این دو عمل نوعی از یاری کردن امام به شمار میآیند . و دلیل بر این است آنچه در کتاب وسائل به طور مُسند روایت گردیده که حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : « هر کس درباره ما یک بیت شعر بگوید خداوند برای او خانهای در بهشت خواهد ساخت ». و از آن حضرت است که فرمود : « هیچکس درباره ما بیت شعری نگوید مگر اینکه به روح القُدُس تأیید و یاری شده باشد . و از حضرت رضا علیه السلام روایت است که فرمود : « هر فرد مؤمنی که درباره ما شعری بسراید که ما را به آن مدح گوید خداوند برای او در بهشت منزلگاهی خواهد ساخت که هفت برابر وسعت دنیا باشد که هر فرشته مقرَّب و هر پیغمبر فرستاده شدهای او را در آنجا دیدار خواهد کرد ». میگویم : شاید اختلاف ثوابها از جهت متفاوت بودن شاعران در شناخت امامان و مراتب ایمان آنان باشد . و از زُراره روایت آمده که گفت : « کمیت بن زید بر حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام وارد شد ، من نیز در آن محضر شرفیاب بودم ، کمیت قصیده : « مَنْ لِقَلْبٍ مُتَیَّمٍ مُسْتَهامِ . . . » را بر آن جناب خواند ، هنگامی که قصیده را به پایان رسانید امام باقر علیه السلام به کمیت فرمود : « تا وقتی که درباره ما شعر میگویی پیوسته به روح القدس تأیید میشوی » . و در روضه کافی به سند خود از کمیت بن زید أسَدی آورده که گفت : « بر حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام وارد شدم ، آن حضرت به من فرمود : به خدا قسم ای کمیت اگر مال دنیا نزد ما بود از آن مقداری به تو میدادیم ولی برای تو است آنچه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به حسّان بن ثابت فرمود : پیوسته روح القدس با تو خواهد بود تا هنگامی که از ما دفاع کنی . . . ». و نیز بر این مطلب دلالت دارد تمام روایاتی که حاکی سرودههای شاعران در مدح و ثنای امامانعلیهم السلام است که در محضر ایشان خواندهاند ، و امامانعلیهم السلام عطاهای بسیار و بخششهای فراوانی به آن شاعران عنایت فرمودهاند ، و از این ماجراها بسیار است که در احوالات و اخلاقیّات آنان - صلوات اللَّه علیهم اجمعین - یاد گردیده ، و آنچه اشاره شد برای مؤمنین بسنده است .


برچسب‌ها: متفرقه
۱۳٩۳/٥/۸ .::. ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ .::. ایمان کوسه لر .::. نظرات ()
درباره ما

آرشيو مطالب